Ereb Altor – By Honour 2008

Jag tycker det här är ganska snyggt, fast fult. fulsnyggt!

En baksida… I Hate-loggan är ju tuff i.a.f.

I Hate 2008
 Ereb Altor: Ragnar (Daniel Bryntse) – Trummor, Gitarr, Bas, Keyboard, Sång / Mats (Christer Olsson) – Trummor, Gitarr, Bas, Keyboard
Låtlista: Perennial / Awakening / By Honour / Winter Wonderland / Dark Nymph / Wizard / Ereb Altor

För en herrans massa år sedan glodde jag av någon anledning på en snutt av ett barnprogram, som jag tyvärr inte mins namnet på. Programmet var en svensk produktion och om jag inte minns fel, var det av den mer skruvade sorten. Jag gissar att det handlade om två kompisar som löste mysterier eller liknande bland en massa skumma bifigurer. En av dessa, bifigurerna dårå, var en av kompisarnas morbror(?) och kan ha hetat Reine(?). Reine (vi kallar honom så) presenterades som, fritt citat, ”Reine gillar rock, HÅRD rock. Hans favoritband heter Bathory, men bara de första skivorna innan de började med den där vikingaskiten…”.

 Ni förstår själva att detta måste varit bland det hårdaste som spelats in i barnprogramsväg, tja, näst efter ”Privatdetektiven Kant” då, och det grämer mig naturligtvis enormt att jag inte minns programmets namn.

 Skitsamma, det här är ju ingen jävla nostalgiblogg(?), poängen med skiten var att jag delar Reines uppfattning. Bathory är världens bästa band på de fyra första, men i.o.m ”Hammerheart” blev det ju rejält mediokert… Ok, jag kan sträcka mig till att ”One Rode to Asa Bay” och ”Shores in Flames” är ok, men sedan får det räcka…

Ereb Altor består av två medlemmar från det, minst sagt, episka och helt ok svenska doom-bandet Isole. Dessa har valt att hylla Bathory med bandet Ereb Altor. De hyllar inte de fyra första plattorna… De hyllar Viking-jävla skit- Bathory… Varför någon skulle vilja göra det är för mig en gåta (likväl att en massa tomtar springer omkring och anser att det är den delen av Bathorys karriär som är den bra, vafan!). Det konstiga med Ereb Altor är att det, trots referensen, är riktigt bra!

Ereb Altor låter lite som en korsning mellan ”Vikinga-Bathory” och just huvudgruppen Isole. På plussidan kan nämnas att Isoles, i mina öron, ibland irriterande ständiga stämsång här är något mer avskalad och sångslingorna något mer ”raka” för att mer minna om Quorthons dito. Till skillnad mot Bathory ”låter det bra” (Jag har aldrig fattat varför Quorthon fortsatte med sunkproduktionen när han övergav den hårda skolan. Medel för en ”riktig”, eller åtminstone budgetstudioinspelning lär ju ha funnits och den för Black Metal passande råheten i originalets skitljud funkar ju inte riktigt lika bra när det gäller storslagen epik (låten Blood Fire Death undantagen men den är ju å andra sidan från tiden då Bathory fortfarande var tuffa)) och den, det skall jag ge Bathory, unika ”det här låter fan som om det spelas på vikingatiden”-känslan, är faktiskt någorlunda närvarande.

Lågtmässigt rör det sig om långsamma och våldsamt episka doomlåtar och jag tycker faktiskt att Ereb Altor är bättre än både Isole och vikingaerans Bathory (fast det är ju inte svårt), kanske mest för att det låter lite som ett råare, mer avskalat och kanske inte fullt så jävla perfektionistiskt Isole. Fans av Isole lär gilla det här, likväl det mänskliga avskräde som finner Bathory efter ”Blood Fire Death” tilltalande, men i.a.f. det sistnämnda är, vilket jag hoppas framgår med all tydlighet, inte något krav!

Fan, det här kom ju mest att handla om Bathory, men det gör ju Ereb Altor i sanningens namn också.

Lämna en kommentar

Kommentera

