Sleep – Sleep’s Holy Mountain 1993

Småplottrigt… man kan få ont i huvudet för mindre…

Inga falska premisser här inte, här var det knark!

Earache Records 1993
Sleep: Al Cisneros – Sång, Bas / Matt Pike – Gitarr / Chris Hakius – Trummor
Låtlista: Dragonaut / The Druid /  Evil Gypsy/Solomon’s Theme /  Some Grass / Aquarian /HolyMountain/  Inside the Sun / From Beyond /  Nain’s Baptism

Sleep, detta av doom/stoner-legendarer bestående, knarkarkollektiv hade varit en omöjlighet för mig att lyssna på för ett antal år sedan. Då avskydde jag absolut allt som var i närheten av att kallas stoner-rock (eller kanske snarare allt jag ansåg var stoner, en viss del så kallad stoner-doom fanns sedan länge i samlingen, även om jag då kanske inte själv skulle klassa det som just stoner…) och därför tog det sin modiga tid innan denna klassiska platta införskaffades.

Jag tror att det vände med Wall of Sleep, som fick mig att inse att man faktiskt kan ligga i närheten av stoner-fåran utan att för den delen vara pisstrist knarkarflum… Eller så var det med Gummo? Scenen där Grabbarna Grus bajkar nedför en gata, så ”white trash” att man sprängs av välbehag, till tonererna av ”Dragonaut” är förmodligen bland det tuffaste, och ondaste, som satts på film!

Nu är jag dock inte helsåld på Sleep, utan snarare ganska tudelad. När det bjuds Sabbath-stinkande rifforgier i form av ”Dragonaut” (bäst!), ”The Druid” eller ”Holy Mountain” är det såklart bara att falla på knä och dyrka, men en hel del av skivan består även av förhatligt jammande och även en del partier med en mer ”hard core”-aktig sång, något som inte känns jättespännande. Överlag skulle jag nog säga att jag gillar Sleeps Holy Mountain, men med brasklappen att mellan de skyhöga bergen bjuds man även på en resa genom en och annan, iofs. kanske inte avgrundsdjup, dal.

Bäst är de när de avnjuts i nämnda Gummo-scen:

Eller den nästa lika tuffa videon till Dragonaut!

Ps. bandnamnet är att dö för… Sleep… Så… Jävla… Bäst!

Lämna en kommentar

Kommentera

