Veni Domine – Fall baylon fall 1992

Snygg som Satan, så är det!

Som synes inspelad i Heavy Load-brödernas Thunderload Studios

Edge Records 1992 (den här utgåvan: Massacre records 1997)
Veni Domine: Fredrik Ohlsson – Sång / Torbjörn Weinesjö – Gitarr / Magnus Thorman – Bas / Tomas Weinesjö – trummor / P.A. Danielsson – Keyboard (R.I.P. 2004)
Låtlista: Face Of The Prosecutor / King Of The Jews / In The Day Of The Sentinel / Wisdom Calls / Armageddon / O Great City / The Chronicle Of The Seven Seals / Visions*
*Bonusspår på återutgåvor

Vafalls? ”White Metal” i denna sorgens, hatets och föraktets boning? Kristen musik överlag och kristen ”Metal” i synnerhet, kan mycket väl vara den lägsta form av kulturyttring som någonsin getts chans att yppa sin tveksamma mediala existens, hur kan man då förklara att några av Vite Krists lakejer lyckats nästla sig in här, dessutom stjälande utrymme i min profana skivsamling? Vad döljer sig egentligen bakom Rodney Matthews målning föreställande allt onts destruktion (här i form av nazism samt, förmodar, jag stålar förvärvade genom vit magi)?

Låt mig först klargöra tre saker:

1: Jag gillar inte kristen hårdrock. Skulle jag vara självmordsbombare, vilket jag nu inte är, skulle Bobfest mycket väl kunna vara ett tänkbart mål…

2: Jag gillar inte Queensrÿche. Vore jag brevskrivare, vilket jag verkligen inte är, skulle varenda skribent som envisas med att påpeka att ”Operation Mindcrime är världens bästa skiva” kunna vänta sig få ett kuvert innehållande vitt pulver, betydligt mer hårdslående än, skall vi säga, Scott Ian’s damorkester, som ett brev… på… posten…

3: Jag gillar inte Geoff Tate. Vore jag en hatets dignitär, vilket jag är, skulle jag mycket väl kunna sträcka mig till att säga att jag hatar Geoff Tate! Jag hatar Geoff Tate.

Och här har vi alltså ett kristet hårdrockband som låter som en korsning av Queensrÿche, Candlemass (eller snarare Solitude Aeturnus) och Tony Martin-eran av Black Sabbath, Dessutom med en sångare som stundom låter, milt sagt, jävligt lik Geoff Tate…

Kristen doom (man får fan rysningar) hade ett rejält uppsving i den lilla bruksort jag växte upp i i det gryende 90-talet, då just Veni Domine var på besök och spelade på det lokala Pingstkyrkehaket. Vips skulle varenda liten korgosse spela hårt och långsamt (eller lagom hårt och lagom långsamt) och vi mörkermän ville bara spy… Det gick så långt att mitt dåvarande band när det var demoinspelningsdags minsann fick försäkra att vi inte alls var kristna för att få tillåtelse att spela in i den anrika Unisound-studion…

Nåja, fall Babylon Fall är i.a.f. ett stycke progressiv, och inte så lite episk, doom som trots sina tydligt kristna texter (och bibelord på omslag etc.) inte alls känns vare sig predikande eller påträngande. Texterna är snarare berättelser om apokalypsen och den fallne ängeln än direkta lovsånger till Gud, eller den del av treenigheten som kallas Jesus, vilket annars brukar vara den reglementsenliga inspirationskällan när frikyrkliga gossar skall skriva lyrik…

Visst plinkas det en hel del akustisk gitarr och rejält med keyboards återfinns, men det vägs hela tiden upp med tyngd och rejält dramatiska sångmelodier och t.o.m Fredrik Ohlssons Geoff Tate-imitationer (riktigt illa blir de i de lägre registren), kompenseras av att han faktiskt är smått fantastisk när han når de högre tonerna.

Gillar du episk doom lär du nog gilla även den här debutplattan från Veni Domine. Gillar du dessutom Black Sabbath runt ”Headless Cross” lär saken inte bli sämre. Av naturliga skäl kommer du att uppnå extas om du, Gud förbjude (hrmm) skulle ha den dåliga smaken att dessutom gilla Queensrÿche med tillhörande gaphals. Skulle det falla sig så att du dessutom råkar vara kristen, kan du dra åt helvete.

Veni Domine lyckades att släppa en ännu bättre platta i uppföljaren till den här, men sedan tog tyvärr den progressiva ådran över och allt blev bara stentrist. Fall Babylon Fall samt Material Sanctuary bör dock finnas i varje fan av episk doom’s skivsamling. Oavsett religiös tillhörighet.

Lämna en kommentar

Kommentera

